ARTĖJA LAIKAS, KAI DRAUGIŠKI APLINKAI AUTOBUSAI BUS MŪSŲ KASDIENYBĖ

Rugpjūčio 12 d. Šiaulius, o jei dar tiksliau UAB „Busturą“ aplankė specialistai, ekspertai, verslininkai, politikai, kurie formuoja, įtakoja ir praktiškai įgyvendina žaliąsias inovacijas Lietuvos transporto sektoriuje. Kad toks svarbus susitikimas vyko miesto vežėjo įmonėje nieko nenustebino, nes būtent UAB „Busturas“ yra pasirinkęs strateginę kryptį ir tai viešai deklaravęs kalbant apie alternatyvų kurą, kuriuo yra varomi miesto autobusai. Kitaip tariant, šiandien apie 70 proc. miesto autobusų yra draugiški aplinkai, t. y. varomi gamtinėmis dujomis, o planuojama, kad artimoje ateityje tokiais taps visi. Primename, kad gamtinės dujos būna suslėgtos (CNG, SGD – liet.) arba suskystintos (LNG, SkGD – liet.) – atšaldytos iki – 160 0C. Pagrindinis privalumas naudojant gamtines dujas transporto kuro sistemose – ekologiškumas ir kaina.

            Diskusijoje apie tai, kodėl šiame etape, transportas, varomas dujomis yra geriausias pereinamojo laikotarpio alternatyva, dalyvavo L. Sabaitienė (LR energetikos ministerijos viceministrė), A. Sakavičius (LR energetikos ministro patarėjas), G. Talačkaitė (LR energetikos ministerijos vyr. specialistė), J. Ratkevičiūtė ir A. Salapėta (ministerijos specialistai), V. Valentukevičius (UAV „Viva Grid“ direktorius), V. Korsakas (UAB „SG dujos“ generalinis direktorius, Alternatyvių degalų ir infrastruktūros asociacijos prezidentas), M. Čižas (UAB „SG dujos“ finansų konsultantas), D. Juozapavičius (UAB SG Dujos“ direktorius technikai), V. Seirackas (UAB “Busturas” generalinis direktorius), S. Gedaminskas (UAB „Busturas“ generalinio direktoriaus pavaduotojas), R. Tijūnaitienė (UAB “Busturas” Plėtros ir marketingo skyriaus vadovė). Klimato kaitos pokyčiai, griežtesni reikalavimai ES ekologiniams standartams ir ypač miesto transportui, spartesnė GD/CNG/HCNG/LNG transporto priemonių gamybos plėtra taigi ir aktyvesnis viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimas taikant inovacijas Lietuvos transporto rinkoje, pvz., investicijos į sumanios užpildymo infrastruktūros diegimą, štai pagrindinės varomosios proceso jėgos. Tačiau tenka konstatuoti, kad kol kas infrastruktūros plėtra vyksta tik privačiomis lėšomis kaip ir investicijomis į mokslinius tyrimus. Ne paslaptis, kad plėtrą įtakojo ir vietiniai politiniai sprendimai, tokie kaip panaikinti akcizą gamtinėms dujoms, naudojamoms vidaus degimo varikliams nuo 2018 m. sausio 1 d.

           Tokios ir panašios temos įgauna pagreitį, nes vien transporte sunaudojamų gamtinių dujų kiekis pasiekė apie 10 mln. kub. m per metus mūsų šalyje, autobusų, varomų dujomis skaičius Lietuvos parkuose artėja prie 300 vnt. Vykstanti diskusija, pasidalijimas patirtimi, įmonių lankymas, vyksta lygiagrečiai su inovacijomis šiame sektoriuje, ko pasėkoje daugėja ir transporto priemonių, varomų alternatyviais degalais, miestuose. Pirmaujanti šioje srityje UAB „Busturas“ taip pat tikisi, kad bendri projektai ateityje įmonei suteiks galimybę išbandyti ir praktiškai pritaikyti naujus kuro mišinius, pvz., gamtinių dujų ir vandenilio mišinį (HIDROMETANĄ), kas ne tik leis optimizuoti kuro kaštus, bet ir mažinti aplinkos taršą bei triukšmingumą. Pabaigai paminėtina, jog vandenilis dėl savo unikalių savybių kartu su biometano dujomis, neabejotinai yra laikomos vienu svarbiausiu ateities energetikos šaltiniu. Beje, vandenilis yra viena švariausių alternatyvių degalų rūšių. Ir lyginant su elektra varomų transporto priemonių plėtra šiai dienai vandenilio ir biometano mišiniais varomi automobiliai turi realią galimybę būti eksploatuojami jau dabartiniu metu plačiau ir sparčiau dėl to, kad galima lanksčiai pritaikyti jau esamas degalines. Tuo metu elektromobilių krovimo infrastruktūra, išlieka menkai išvystyta, jau nekalbant apie netobulą elektros akumuliavimo įrangą bei viso elektromobilių gamybos, eksploatavimo ir utilizavimo ciklo aplinkosauginius aspektus.

Paskelbimo data: 2019-08-14